Monday, August 01, 2005

En dryg vecka

Nu har jag börjat känna mig hemma här. Folk på stan frågar mig om vägen och en femårig flicka misstog mig för sin pappa när jag var och tittade på farmers market i lördags. Jag har fortfarande inte varit in till San Fransisco utan håller mig cyklandes i Berkeley.

I helgen var det drakflygningsfestival i Berkeley vilket var spektakulärt.

Förödmjukelse

Jag stog i bokhandeln och upptäckte till min förtvivlan att "blyertstift" (till stiftpenna) saknades i mitt aktiva ordförråd. Jag hade redan pennan så jag drog till med "ammo" :) Det funkade sådär, till slut gissade expediten rätt på vad jag ville ha.

Bostad

Förhoppningsvis får jag ny adress på torsdag. Jag har skrivit på hyreskontrakt och lovat att inte äta blybaserad färg som inte använts för att måla huset. Varför denna ständiga tveksamhet i mina uttalanden? Hyresvärdinnan är en charmig vithårig dam som inte gillar krångel. Detta leder till att lösningen för att lämna nyckeln till mig blir det klassiska "jag lägger den under dörrmattan". Hon uppmärksammade nog min tvekan till detta och försökte lugna mig med "jag lämnar ytterdörren öppen för säkerhets skull".

Lägenehten har många fördelar, mycket nära till mataffärerna, den är möblerad, hyran är modesta $950 per månad ($400 i säkerhet till skillnad mot ca två hyror som många andra tillämpar), lugnt område. Allt utom bredband ingår i hyran (kabeltv, telefon indraget, sopor, gas till uppvärming+spis, el). Tvättmaskin i huset (det är fyra lägenheter i huset).

Nackelarna kan också radas upp: En bit mindre centralt än där Jan bor (speciellt till den eminenta puben Tripple Rock), ganska mörkt (bottenplan), lite nergånget (jag hade ögonen på en helt nyrenoverad grej så detta var väl relativt kass i jämförelse).

Planen är att ta över Jans lägenhet när han lämnar landet (i skrivande stund verkar det vara december, innan jul).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home