Thursday, April 19, 2007

Rekommenderad artikel
Vetenskapliga artiklar kan vara sådär intressanta att läsa. I förra veckan hittade jag dock en härlig rackare, nämligen Image, eye, and retina (invited review),
Nicholas J. Wade,JOSA A, Vol. 24, Issue 5, pp. 1229-1249
.
Den handlar om forskning kring ögat och hur bilder formas på näthinnan, men inte dagsläget, utan från egyptierna till slutet på 1800-talet. Jag tycker ju om ögon och synen så för mig var det festligt att läsa om Visbylinserna och hur förståelsen kring receptorer och synnerven påverkar upplösningen. Artikeln handlar ingenting om vad som händer med informationen när den kommer till hjärnan, ett minst lika facinerande område, men ändå annorlunda.
Som astigmatiker tyckte jag artikeln var extra festlig.

Har ditt bibliotek inte JOSA A (Journal of Optical Society of America) så kan du kontakta mig för en lösning.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home