Wednesday, September 21, 2005

Frågor söker svar
Jag talade med storebror på telefon idag, det är några "viktiga" saker som jag inte täckt i min rapportering:

F: Har du internet bank?
S: Någon form, jag är ganska säker på att jag kan flytta pengar mellan mina egna konton. Jag inbillar mig också att jag kan skicka pengar till andra personer som elektroniska checkar. De är galna i checkar här och jag inbillar mig att de tror att svenskarna är grottmänniskor som inte har checkar i sitt handelssystem...

F: Har du blivit fet ännu?
S: En snabbinvägning och vågen svarar drygt 160.

F: Har du bäddat?
S: Eh, ja.

F: Idag?
S: Ja, jag bäddar nästan varje dag. Senast jag inte bäddade hemma sov jag i tält i bergen men då var det inte obäddat (då jag bäddat innan jag åkte).

F: Har du nån tjej?
S: Nej, men det vore onekligen praktiskt att gifta sig men nån så man får uppehållstillstånd. Las Vegas är nära. Men jag är ganska dålig på att ragga brudar som vill gifta sig i Las Vegas.

F: I Las Vegas med Elvisimitatör som präst? [Kommentar: Min gode vän Jan Isidorsson här i Berkeley gifte sig i LV med en elvisimitatör som präst och jag tycker detta är mycket coolt]
S: Det är redan taget, men jag tror att en präst som har lemurdräkt är i samma liga och mer jag. [Diskussion med Jan under dagen har lett fram till att jag kan tänka mig att ha lemurdräkten om alla andra har högtidsdräkt, ett scenario där alla är lemurer går också bra.]

F: Tror du det kommer vara lätt att hitta en tjej som vill gifta sig i Las Vegas med en präst i lemurdräkt?
S: Nej. [Bättre svar: Nej, men en räcker! (tyvärr är jag ganska kräsen och önskar även andra egenskaper på min blivande fru, den listan är dock hemlig)]

Sen pratade vi om vilken dator storebror skall köpa. Jag kan säga till alla att min skitbilliga 19" LCD skärm av märket CMV modell CT-934D var ett bra köp.

Pengar
Jag fick en lönecheck i veckan och jag tror att någon tyckte det var pinsamt att inte ens den ringa månadspeng jag är tilldelad (lägre än ingångslön för svenska doktorander på Ångström) hade betalats ut då jag i en klump fick ersättning för juli, augusti och september. Nytt rekord på lönecheck alltså. Och här får man bokstavligen en check i postfacket (då automatisk insättning på konto inte ville fungera, kan ha att göra med att jag inte fick några pengar automatiskt...).

Nu skall det bli spännande att använda mitt VISA-kort jag har fått här. Det är inte ett kreditkort, utan något så charmigt som ett check card, vilket skall funka som ett debit card (det står debit på och detta inbillar jag mig är precis som mitt svenska bankkort där jag inte har kredit utan bara kan handla upp de pengar jag har på kontot). När jag öppnade kontot skulle jag även få ett debit card men det bidde inget då någon i kedjan bestämde att det skulle jag inte få då jag inte var fast bosatt i USA. Jag begriper inte vad jag skall med två debit cards till så jag skall med spänning försöka använda mitt check kard och se vad som händer. Mitt svenksa visakort har funkat bra överallt. Om någon amerikan som läser detta har insikter, kommentera gärna eller mejla mig.

Nu skall jag ta mig till Indian Rock och bouldra lite för första gången på ett tag. Det är märkligt väder just nu, variation på 7-8 grader mellan dagarna är inget ovanligt. Lite över 25 idag och i förrgår, men 16 igår.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home