Monday, August 29, 2005

Yosemite

Det blev en tuff helg, planeringen var lite väl optimistisk, men ingen dog och vi såg många fina klippor och träd. I verkligheten blev schemat (jag tänker inte beskriva planen;-). Som vanligt blev det väldigt långt, se länken till bilderna nedan om du inte orkar läsa allt. ;) Nyhet:Christians bilder. Howdys bilder.

Avfärd från Berkeley 17 fredag kväll. Äter middag på vägen (Chicken Mohave med kaktus!). Anländer Tuolomea Meadows efter midnatt. Upp lördag 06.30 för att packa ihop tält etc och få tillståndet att vara i parken. Lite ovant att ha ett "wilderness permit" vilket inte var bundet till specifika tältplatser utan tvärt om, vi fick tälta var vi ville förutom på utmärkta tältplatser. Höjden nära 2800 m men jag hade inga "fisk på land" upplevelser under nattens sömn.

Ställer bilen där vi ämnar dyka upp söndag eftermiddag, följer med gratis minibuss till stigens början. Ca 9.30 börjar vi knata. Mycket fin utsikt. Cathedral lake och klippan Cathedral mycket fina (Lagad länk!!! Tack Paul. obearbetade bilder med ok ledtråd i namnet). Vid 18-snåret bestämmer vi oss för en tältplat. Pumpa vatten och äta ett smörgåsbord av frystorkade rätter innan läggdags. 14 miles avverkade, med en lite upp och ner. Höjden var runt 3000 m och jag hade sprängande huvudvärk från lunch och fram till middagen när jag fick tillräckligt med fungerande hjärnceller att samarbeta för ätande av huvudverkstabletter. Solsting/inget kaffe/höghöjd/dehydrering = huvudvärk.

Upp 04.30 för att gå 4 miles (-600 m +1200 m) till toppen på Half Dome och njuta av soluppgången där (schemalagd till 6.24). I mörkret missade vi att stigen faktiskt gick över en bäck och vi tappade ca 45 minuter på detta. Vi nådde sista stigningen (med kablar att hålla i) lagom till att solen lyste upp toppklippan. Spenderade en ljuvlig frukost tid där, spejandes över El Capitan och andra tjusiga stenar i omgivningen.

Allt för sent kom vi iväg från vår tältplats, men som tur var fick vi vandra i trädens skugga mer eller mindre hela tiden. Ursprungliga planen att bestiga Clouds rest på väg hem lyckades vi avblåsa med en läglig omväg. Många lummiga gläntor prydde vägen, förutom alla stenar och träd förstås. Alla var trötta och till slut kom vi tillbaka till bilen (18.30 söndag kväll), på 33 timmar hade vi då gått 32 miles (och sovit lite). Alla var överens om att det var lite väl långt för att vara riktigt bekvämt, men det var en trevlig väg vi gick runt iallafall. Om vi haft en hel dag att göra Half Dome och Clouds Rest så hade det varit kanon tror jag. En erfarenhet visar till nästa tur!