Sunday, October 02, 2005

Hardly Strictly Bluegrass
Då det var fint väder och gratis musikfestival i Golden Gate Park passade jag på att åka in till storstan igen. Fem scener med knappast exakt Bluegrass-musik var utbildande för en musikanalfabet som mig själv. Jag vet fortfarande inte riktigt vad bluegrass är, men jag inbillar mig att det är en delmängd av Countryn (som är större i USA än Sverige).

Nåväl stjärnor bockades av live och nu när jag redan sett Arnold så känner jag trycket att lista dagens skörd, Rosanne Cash (Johnny Cash dotter, tror inte jag såg honom), Emmylou Harris och Dolly Parton! Japp sångeskan som alltid presenterades som Pansargeneral Pattons ickesläkting i familjeprogrammet Kryss med Björn Skifs och Arne Hegefors var i stan och sjöng. Hon var rätt rolig. Emmylou också. Okändaste jag lyssnade på var för mig AJ Roach och Laura Cantrell (som jag faktiskt lyssnade hela giget på). Hade jag varit inne igår hade jag fått sätt Joan Baez som jag nu fått reda på var stor flower power-icon.

Detta var månadens lektion i bluegrass, misstänker att det inte blir mycket mer sånt nu. (Jag har redan lyssnat klart på de gratis-CD jag fick med mig hem, min "If you are downloading mp3's, you are downloading communism!"-tskjorta gick hem i musikkretsarna. ;)

2 Comments:

At 1:38 AM, Blogger Ärïk said...

Låt oss hoppas att du inte såg pappa Cash. Han har ju varit död i några år nu. Hur mår du? Är det bra over there?

 
At 10:50 AM, Blogger Jacob said...

Oj, död, nej, en kille hade en t-skjorta med texten "I see strange people" vilket funkar för SF/Berkeley. Men då de överträffar varandra i konstighet är det svårt att riktigt chockera. Det jag riktigt saknar är innebandyn då jag nu inte får regelbunden konditionsträning. Att springa är ju så tråkigt och än värre så att göra det i gatumiljö. Även om gatorna i branten är rätt lugna.

 

Post a Comment

<< Home