Monday, November 06, 2006

En till helg i Yosemite
Batterierna till kameran ville inte fungera, ladda upp och gör om.
Klättringen var kanon, lördagen spenderades på otypisk Yosemite-klippa med korta sportleder. Många naggande godbitar. Vlad fick göra det svåra jobbet och jag ledde bara en sportig led (svåraste move 5.10c, något som låter otroligt då det skulle vara ca 5 grader svårare än 5.7 som jag börjar bli bekväm med att leda).

Yosemite är enormt exploaterat och det finns gott om kafeterior, ett hotel samt varmvattenduschar. Bekvämligheter utnyttjades. Jag tror det behövdes för att klara dagen efter.

Söndag inleddes med "Trial by Fire", en bred vidgad spricka (flaring off-width). Att ta sig upp innebar att trycka in vänstersida av kroppen i sprickan, vänster armbåge och hand pressades mot motstående sidor av sprickan, vänster fot klämdes in i sprickan. Så satt man fast. Att pressa kroppen uppåt från detta läge var jobbigt. Man kom några centimeter åt gången, hela tiden försökte man få bra fotstöd, men det kom aldrig något. Det enda positiva är att man sitter fast. Väldigt svårt att ramla då. Man kan glida ner lite djupare i sprickan, men inte mycket mer.

Chad som jag klättrade med i Sydney reflekterade efter att vi klättrat Psychopath något i stil med "Tja, heter leden psykopat, Handslaktaren el dyl så gör det förmodligen ont att klättra". Detta gällde även för Trial by Fire.

Efter denna prövning fortsatte vi i något högre hastighet upp för fina sprickor längs "Super Slide". Jag ledde de två lättaste bitarna (5.7), perfekt för mitt psyke och min kompetens. De hade exemplariska handsprickor, något som var fantastiskt skönt att klättra. Jag använde slut på min rulle sporttejp för att göra "tejphandskar", mycket bra uppfinning.

Trots att det börjar bli sent på hösten var det mycket folk och vi fick köa (hängandes!) på klippan i väntan på att de skulle bli klara. 6 pitches (mindre än 300 m) tog oss 6-7 timmar att tillryggalägga. Vlad såg till att vi klättrade en till rolig led, men sen åkte vi tillbaka och var hemma strax innan nio.

Jag var helt mörbultad, axlar och triceps värker, jag har skrubbsår överallt, men det var en fantastisk helg och jag har lärt mig mycket om klättring.

Snart skall Per Nostell komma på besök, det blir kul.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home