Thursday, August 18, 2005

Ketchup
Givetvis är det Heinz som gäller. SS# kom i måndags, varken det eller mitt svenska personnumer innehåller siffran 5, undrar vad det betyder? Nu har jag även ett bankkonto här och skall snart se till att jag får lön också. Mike börjar få lite ordning på arbetstiderna här, men är fortfarande mycket engagerad i "Space Wars" som är operationsnamnet på vår flytthistoria.

Deliverables
Mike har tre projekt som måste bli "klara" innan räkenskapsårets slut (= sista september) för att vi skall få godkänt av DOE (energimyndigheten som betalar labbet). Det är inget som verkar orimligt. Ett är att få ut siffror istället för bilder från mina persiennsimuelringar (tophemlig statlig bild) och där har jag god hjälp av Christian (mycket trevlig kollega som är nybörjarklättrare, hardcorecineast och datanörd).

Datorer
Igår fick jag minnet och kunde slå igång datorn. Allt verkar fungera utom min Windows CD jag tog med från Sverige. De misslyckade installationerna lyckades dessutom trasa sönder windowsinstallationen på min interna hårddisk så nu kan jag inte ens boota med den... Skärmen (19" DVI LCD för $300) fungerar över förväntan. Det ända jag ångrar är att jag inte forskade mer på att köpa en bra låda, det är så tunn plåt i min att man får vara försikig när man tar i vissa detaljer. Men för $30 inklusive 430W nätaggregat så kan man inte klaga.

Köpa ut
Christian köpte ut min dator, och jag kan respektera de hårda regler postorderföretagen har för att slippa kontokortsbedrägeri. Men när jag blev nekad att köpa öl på Safeways (=konsum) häromdagen så blev jag mycket förvånad. Det är 21årsgräns och jag hade svenskt körkort med mig, men ingen öl till Jacob. Jag undviker dock den kassören nu för tiden och då går det bättre.

Kollibrier
Vi har såna där små svävande pippifåglar på gatorna här i Berkeley.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home