Friday, October 28, 2005

Kändisar
Träffade en celebritet i kafeterian idag, Gösta Ekspong. Jag hade nog inte hört talas om honom, så jag får motivera varför han var kändis. Anledningen till att han var här är firandet av antiprotonens upptäckt.

Fakta om Gösta (för att motivera att han är kändis):
1. Han hade gemensam disputations middag med Olle Beckman, professor emeritus på FTF i Uppsala.
2. Han var med och verifierade att antiprotonen var upptäck. Det lät som ett tråkigt jobb, att titta i mikroskop på partikelbanor. Förhållandet mellan antiprotoner och pi-mesoner var tydligen 1:50000. Gösta påpekade att han var trött på pi-mesoner på den tiden. Å andra sidan blev det roligare när man hittade en. (Jag kan ha kommit ihåg fel om typen av meson, men det känns inte så viktigt i min värld).

Forskningen här verkade vara lite annorlunda på den tiden. Washington hade principen att finansiera de som hade jobbat med atombomber så att de skulle ställa upp och hjälpa till nästa gång de behövde vapen. De hade alltid tillräckligt med pengar, och ibland fick de mer till jul :)

Sergé (inte Tintins tecknare) och Chamberlain fick nobelpris, men det var inte så stora grupper som jobbade med acceleratorn på den tiden. Gösta beskrev det som en grupp på 4 i huvudexperimentet och 2 personer i hans grupp för verifikationsexperimentet. Jag kunde inte låta bli att fnissa och tänka på mina vänner med koppling till INF och ISV där dagens experiment vid CERN och JET utförst av något större grupper...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home